Bugünkü
dersimizde 2 konu başlığını işledik. Birincisi öğretimde yeni yaklaşımlar ve
bilişim teknolojileri öğretimiydi. Bu konuda sorgulayıcı öğrenme, bağlı
öğretim, eleştirel düşünme, yansıtıcı öğrenme, ağ araştırması ve mobil
öğrenmeyi işledik.
Sorgulayıcı öğrenme, bir olay, problem ya da
durum hakkında doğruya ulaşmak için sorgulayarak bilgi edinme sürecidir.
Geleneksel sınıf ortamında, anlatılan konuyu sorular sorarak işleme sürecinden
çok bahsedilmektedir. Sorgulayıcı öğrenmeyi sadece soru sorma şeklinde kısıtlı
anlamda kullanmak yanlıştır.
- Öğrencinin ne
öğrenmesi gerektiğine karar verir.
- Kaynakları ve
belirlenen kaynaklardan en iyi nasıl öğrenileceğini belirlemesi.
- Kaynakların uygun
şekilde kullanılması ve sonuçları rapor etmesi.
- Öğrenme sürecinde
kendi öğrenmesini değerlendirmesi.
Oluşturma: Yapılan araştırma sonucunda bilgi
toplama aşamasının sonuna gelindiğinde, öğrenen bilgiler arasında ilişki
kurmaya başlar.
Tartışma: Bu aşamada öğrenen kendi
bilgilerini başkaları ile tartışır ve başkalarına aynı problemle ilgili
görüşlerini ve edindiği deneyimleri sorar. Bilgilerin paylaşılması bir sosyal
öğrenme ortamı çabasının bir ürünüdür.
Değerlendirme: Değerlendirme ya da diğer bir
ismi ile yansıma, ele alınan probleme geri dönerek elde edinilen bilgi ışığında
nasıl bir çözüm önerisi getirildiği üzerinde düşünme aşamasıdır.
BAĞLI
ÖĞRENME
1990 yılında John Bransford liderliğinde
geliştirilmiştir. Sosyal yapılandırmacı öğrenmenin uygulama modellerinden
biridir. Bağlı öğretim, öğrencileri problem tabanlı bir hikaye bağlamına
yerleştirerek onlara otantik roller vermeyi içerir. Öğrencilerin bağlı öğrenme
ortamında problemin çözümü için bilgi ve becerilerini bir bütün halinde
kullanması (tümdengelim) beklenir. Gerçekçi problemleri çözmek için küçük
gruplar halinde çalışılır.
ELEŞTİREL DÜŞÜNME
Eleştirel düşünme, kusursuz ve
eksiksiz düşünceyi ortaya çıkarmak için disiplinli ve özdenetimli düşünme şekli
olarak tanımlanabilir.
Gözlem ve bilgiye dayanarak
sonuçlara ulaşma olarak da tanımlanabilir.
Bu tür düşünme, açık,
anlaşılır ve tutarlıdır.
Belirgin, eksiksiz, kendine özgü,
konu ile ilişkilidir.
Konu değişince yaklaşım tarzı,
bakış açıları değişebilir.
Bu tür düşünme derinlemesine bir
inceleme ve tartışmanın tüm önemli öğelerini kapsar.
Eleştirel düşünme ile öğrenciler
daha önceden bildikleri her şeyi uygular ve kendi düşüncelerine değer biçip onu
değiştirebilir.
Eleştirel düşünme, temelde
bilgiyi etkili bir biçimde elde etme, değerlendirme ve kullanma yeteneği ve
eğilimine dayanır.
YANSITICI ÖĞRETİM
Yansıtıcı
öğretim; başkalarına önem vermeyi ön plana çıkaran, öğretimde
yapılandırmacılığı esas alan bir sorgulama yaklaşımı ve yaratıcı sorun çözme
etkinlikleri bütünüdür (Henderson, 1996 akt. Bölükbaş, 2004).
Yansıtıcı
öğretim araştırmaya dayalıdır ve sistematik olarak deneyimlerin sorgulanmasıyla
başlar. Buna bağlı olarak da öğrenme-öğretme sürecinde ortamın ve çalışma
koşullarının göz önüne alınıp öğretmenin bu süreçle ilgili etkin düşünmesi ve
gerekli kararları almasıyla devam eder
AĞ
ARAŞTIRMASI(WEBQUEST)
Ağ araştırması 1995 yılında Dodge tarafından geliştirilmiştir. Ağ araştırması öğrencilerin bilgilerin tümüne ya da bir kısmına internet kaynaklarından ulaştığı araştırmalardır.
MOBİL ÖĞRENME
Mobil öğrenme, bireylere ihtiyacı
olduğu anda, ihtiyaç duyduğu kadarını ve kendi istediği şekilde öğrenme
fırsatını sunmaktır. Dolayısıyla öğrenme süreçlerinde öğrenen kontrolü ve
öğrenmenin ağ ortamında gerçekleşmesinden dolayı informal öğrenme artmaktadır.
Ayrıca mobil teknolojilerin kişiselleştirmeye olanak tanıması, öğrenme
ortamlarının kişiselleştirilebilmesini de kolaylaştırmaktadır.
Bu sayede bilgiye gerektiği yerde ve
zamanda erişme şansı bulan öğrencilerin öğrenmeleri de kolaylaşmış ve bu
durumdan hem öğrenciler hem de öğreticiler memnun olmuştur. Sonuçta insan
hayatını olumlu veya olumsuz etkileyecek bir konunun öğrenilmesinin önemi
ortadadır.
İkinci konumuz ise Web 2.0 ve bilişim
teknolojileri öğretimidir. Burada web 2.0 ile web 1.0 arasındaki farkları, web
2.0 araçlarını gördük.
WEB 1.0 ve WEB 2.0 FARKLARI
Web
1.0
|
Web
2.0
|
Tek
yönlüdür
|
İki
yönlüdür
|
Pasiftir
|
Aktiftir
|
Statiktir
|
Dinamiktir
|
Kapalı
Kodludur
|
Açık
Kodludur
|
Göz
Aktiftir
|
El
Aktiftir
|
Kişi
yada Şirket odaklıdır
|
Topluluk
odaklıdır
|
Taksonomi
(Sınıflandırma)
|
Folksonomi
(Etiketleme)
|
PODCAST
Podcast,
internet üzerinden otomatik olarak indirilebilen ve dijital formatta yer alan,
müzik veya konuşmadan oluşan bir programdır.
Podcastler, RSS üzerinden internete sunulur. Ses veya
videolardan oluşan bu medya içerikleri podcasting sitesine yüklenebilir.
Böylece RSS dosyaları medya dosyasının web adresine sahip olur. Bir kullanıcı
bu kaynağı dinlemek istediği zaman siteye abone olur.
WİKİLER
Wiki sayfaları herkesin
oluşmasına katkı sağladığı bir sanal ansiklopedidir. Tüm bireylerin bu
sayfalara erişerek bir konu hakkında yazılmış olana bir bilgiyi
değiştirebilecekleri özgür bir ortamdır. Yani wiki uygulamaları birer açık
kaynak ortamlarıdır. Açık kaynak ortamı, acık geliştirici gruplar tarafından
geliştirilen ve
isteyen herkesin kullanabileceği bir bilgi türüdür.
Wikiler eğitimde bir dersin öğretiminde kavramlar sözlüğü olarak kullanılabilmektedir. Bu derste gecen kavramları bu ortamda paylaşıp diğer kavramlarla nasıl ilişkilendirebileceklerini öğrenme öğretme surecine dahil edebilmektedir. Ayrıca wiki sayfalarında bir kavram açıklaması içerisinde gecen başka kavramlara linkler oluşturulmaktadır. Bu da öğrenenin bir kavram açıklaması içerisinde gecen başka bir kavram ile karsı karsıya geldiğinde bu yeni kavramı arama zorluğunu çekmeden ulaşmasını sağlamaktadır.
isteyen herkesin kullanabileceği bir bilgi türüdür.
Wikiler eğitimde bir dersin öğretiminde kavramlar sözlüğü olarak kullanılabilmektedir. Bu derste gecen kavramları bu ortamda paylaşıp diğer kavramlarla nasıl ilişkilendirebileceklerini öğrenme öğretme surecine dahil edebilmektedir. Ayrıca wiki sayfalarında bir kavram açıklaması içerisinde gecen başka kavramlara linkler oluşturulmaktadır. Bu da öğrenenin bir kavram açıklaması içerisinde gecen başka bir kavram ile karsı karsıya geldiğinde bu yeni kavramı arama zorluğunu çekmeden ulaşmasını sağlamaktadır.
Vikipedi
Vikipedi yani Wikipedia, ortaklaşa olarak birçok dilde hazırlanan, özgür, bağımsız, ücretsiz bir internet ansiklopedisidir. Wiki teknolojisi kullanılarak hazırlanmıştır.
Vikipedi yani Wikipedia, ortaklaşa olarak birçok dilde hazırlanan, özgür, bağımsız, ücretsiz bir internet ansiklopedisidir. Wiki teknolojisi kullanılarak hazırlanmıştır.
BLOG
Blog veya Weblog teknik bilgi
gerektirmeden, kendi istedikleri şeyleri, kendi istedikleri şekilde yazan
insanların oluşturabildikleri, günlüğe benzeyen web siteleridir. İngilizcedeki
"web" ve "log" kelimelerinin birleşmesinden oluşan weblog
kavramının zamanla yaygınlaşmış adıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder