Bugün derste alana özgü temel kavramlar ve öğretim
teknolojilerinin tarihsel gelişimi konularını işledik. Alana özgü temel
kavramlar konusunda ilk önce arkadaşlarımız balon etkinliği yaptılar kağıtların
denk geldiği arkadaşlara sorular sordular. Bu sorularla arkadaşlarımız
anlatımdan önce ve anlatımdan sonra ne kazandığımızı görmek istediler ki bence
gayet güzeldi. Anlatımlarını bir slaytla desteklediler ve arada videolar eklemişler videolar konuyu anlamama yardımcı oldu. Benim dersten anladıklarım
öncelikle kendi alanımıza özgü kavramlardı. Eğitimin her yerde olduğu öğretimin
ise okul gibi belli alanlarda ve belli saatlerde olduğudur. Tabiki web tabanlı
öğrenme, internet destekli öğrenme modellerini de görmüş olduk. Bu konuda bazı
önemli kavramlara değinildi "eğitim, öğretim, eğitim teknolojisi, öğretim
teknolojisi, bilgisayar destekli öğretim vb..) İnternet destekli işbirlikçi
öğrenme, öğrencilerin çevrimiçi araçları kullanarak gruplar halinde
çalışmalarıdır. Mobil öğrenme, kablosuz cihazlarla ya da mobil iletişim
araçları ile istenilen bilgiye ulaşmaktır. Skinner gibi aslında alanda çok
önemli rol oynayan bir adamı ve yaptığı ilk soru cevap makinesini görmüş oldum.Derste
ENIAC tan sonra ilk bilgisayar sisteminin IBM-360 gibi önemli bir bilgisayarın
bizim ülkemizde yapıldığını öğrendim.Yine uzaktan öğretimi, çevrimiçi öğrenmeyi,
e-öğrenmeyi.. bu konuda gördük. Uzaktan eğitimin öğrenci ve öğretmenin aynı
zaman ve ya mekana ihtiyaç duyulmadan öğrenci merkezli olacak şekilde sunulan
bir eğitim türü olduğunu gördük. Çevrimiçi öğrenmede öğrenci kendi istekleri
doğrultusunda hareket ediyordu. E öğrenmede ise elektronik ortamlar
kullanılarak bir öğrenme sağlanıyordu.
Öğretim teknolojilerinin
tarihsel gelişimi konusunda ise yine Yunus ve Ali Abi slaytlarla ve video ile anlatımlarına destek verdiler. Dersten çıkardığım sonuç ise bu öğretim
teknolojilerinin aslında sadece bir makine, telefon, bilgisayar gibi aletlerden
değil bir resimli kitap veya bunun gibi aklımıza gelecek her türlü eğitimi
kapsadığını öğrendim. Öğretim teknolojilerinin belli bir tarihinin olmadığını
bunun çok daha öncelere 1600'lere de dayanabildiğini öğrendim ama bunun ilk
başlangıcının Comenius un yazdığı "Orbis Pictus" adlı eseri olduğunu
anladım. ÖT' nin tanımının 1963, 1972, 1977, 1994, 2007 tarihlerinde
değiştiğini gördüm. Bunun da önemli sebepleri vardı her çıkan yeni icatlarda ya
da savaşlarda ona göre bir eğitim sistemi ve ona göre de bir tanım gelmiştir.
Ve tarihlere göre tanımları etkileyen diğer faktörler sırasıyla görsel hareket,
kayıtlı ses, hareketli görüntü, sınırlı etkileşim, çoklu ortam ve sosyal
ağlardır. Farklı tarihlerde yapılan tanımların benzer yönleri de vardı. Bu
benzerlikler ise; süreç, kaynaklar, tasarım, geliştirme, kullanım, yönetim,
değerlendirme, öğrenme, uygulamadır.1970 lerde DAVİ nin ismi AECT olmuştur.
Yani Görsel-İşitsel Öğretim Birimi, Eğitimsel İletişim ve Teknoloji Derneği
adını almıştır. En son olarak tanımın 2007 de yapıldığı ve adına ise
eğitim teknolojileri denildiğini gördük. Dersin sonunda ise bir soru sordum
arkadaşlarıma. "Neden tarihten
tarihe değiştikçe öğretim veya eğitim teknolojileri adını aldı?" şeklinde.
Ve onlarda bana "Bu eğitim teknolojileri ve öğretim teknolojileri dediğimiz
şey aslında aynı tanımı içeriyor bu yüzden sadece ad olarak hangisinin
konulması gerektiğine karar verilmiştir" cevabını verdiler. Ama bence
tanımlarda ve bu tanımları etkileyen etkenler yüzünden eğitim yani her yerde
verilir. Bu sadece okullarda değil denmiştir ya da bazılarında ise öğretim yani
sadece belirli yerlerde verilmeli denmiştir bu yüzden sürekli değişime
uğramıştır. Arasındaki farkı ayrıştıramadığım eğitim teknolojisi ve öğretim
teknolojisinin farkının aslında olmadığını anladım. Ve son olarak ta zaten 2007
de eğitim teknolojileri adını almıştır çünkü eğitimin her yerde verildiğine
inanılmıştır.
Her iki konuda da slayt video kullanıldı sorular soruldu ve tartışma ortamı yaratıldı. Alana özgü temel kavramlarda etkinlik düzenlendi ama öğretim teknolojilerin tarihsel gelişimi konusunda etkinlik olmadı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder