16 Ekim 2018 Salı

ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ II

Bugünkü derste öğretim teknolojilerinin Türkiye tarihine bir bakış ve özel öğretim yöntemleri dersleri amaç ve kapsamları konularını gördük. Öğretim Teknolojilerinin Türkiye Tarihine Bir Bakış konusunda öğretim teknolojisinin tarihsel gelişimi incelenmiş ve dönemlere ayrılmıştır. 1920-1935 dönemi, 1935-1950 dönemi, 1950-1984 dönemi. Bu 3 dönemin genel özellikleri, eğitim hareketleri ve teşkilatlanmaları ve öğretim yaklaşımları üzerinde durulmuştur. Bu dönemlerin eğitim politikalarında  genelde millilik, medenilik, batılılaşma, laiklik hakimdir. 1920-1935 döneminde bilgiler daha canlı ve kalıcı olarak vermeyi amaçlayan iş eğitimi ve disiplin ve karma eğitim ilkeleri ön planda tutulmuştur. Bu dönemde deneye, gözlemlere önem verilmiştir. Maarif kongresi açılmıştır. Karma eğitim gerçekleşmiştir. John Dewey bir rapor hazırlamıştır ve bu raporla öğrencilerin okulda öğrendiklerini günlük yaşantılarında kullanmaları gerektiği savunulmuştur. Albert Malshe nin yazdığı  rapor sonrasında İstanbul Darüfünunu, İstanbul Üniversitesi adıyla öğretim sürecine devam etmiştir. Bu dönemde buldurucu yöntem uygulanmıştır. Öğretmenin kavramı direk söylemesi yerine öğrenciye soru-cevap şeklinde araştırarak buldurmayı hedeflemiştir. 1935-1950 döneminde hedeflenen ilke kültürlü insan yetiştirmektir. Hümanizm görüşü eğitim programlarında yer almıştır. Hümanizm ise insan merkezli bir görüştür. Köy enstitüleri gibi bazı kurumlar vardır. Köy enstitülerinde bilgilerin iş içinde öğrenildiği yöntemler kullanılmıştır. Proje tabanlı öğretim hakimdir. Öğrenci sorgular ve araştırır. 1950-1984 döneminde eğitimin araç gereçlerle yapılmasına yönelik çalışmalar yapılmıştır. ÖFM (Öğretici Filmler Merkezi) kurulmuştur. Burada filmler çekilmiştir ve yabancı filmler Türkçeleştirilmiştir. Öğretmenler projeksiyon kullanımında kurslar verilmiştir. Okuma yazma bilmeyenler için okuma odaları açılmıştır. Radyo, tv, sinema teknolojileri öğretimde kullanılmıştır. Burada da öğrencinin yaparak, deneyerek, yerinde yaşayarak öğrenmesi hedeflenmiştir.

Özel Öğretim Yöntemleri Dersleri Amaç ve Kapsamı konusunda özel öğretim yöntemleri dersleri ve programlarını, bu dersin kazanımlarını, BÖTE mezunlarının çalışma alanlarının neler olduğunu ve özel öğretim yöntemleri temel kavramlarını öğrendik. Dersin kazanımları arasında; alana ait öğretim programlarını bilmek, alana özgü öğretim ortamlarını bilmek ve planlamak, alana özgü öğretim materyallerini bilmek ve tasarlamak, alana özgü öğretim yöntemlerini bilmek ve planlamak gibi kazanımları öğrendim. Bunun dışında özel öğretim yöntemleri 1 ve 2 olarak iki dönemden oluşur ve 2 saat normal ve uygulamalı olarak verilir. 1. dönem dersinin amacı; alana özgü temel kavramlar, alan öğretimin genel amaçları, kullanılan yöntem, araç-gereç ve materyaller. Daha sonra bu dönemin ders izlencesi gösterilmiştir. 2. dönem dersinin amacı; mikro öğretim uygulamaları. Alana özgü uygulamalar. bilgisayar laboratuar ortamlarının incelenmesi, değerlendirilmesi, eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ve bu dönem dersinin de izlencesi gösterildi.  BÖTE mezunları çalışma alanları; bilişim teknolojileri öğretmenliği, e-öğrenme uzmanı, web tasarımcısı, donanım uzmanı, öğretim tasarımcısı, grafik tasarımcısı. Bu alanların da açıklamaları gösterilmiştir. E-öğrenme uzmanının bu alana hakim olması teknolojiyi iyi bir şekilde eğitimde kullanabilmesi gerekiyor. Web tasarımcısı, web sitelerini belirlenen hedef kitleye, içeriğe ve kurulum amacına göre en uygun şekilde tasarımı sağlar. Donanım uzmanları ise bilgisayarların donanımsal arızalarıyla ilgilenir ve donanım konusunda uzman olmuş kişilerdir. Grafik tasarımcıları içeriğe uygun görselleri tasarlayabilen, ses ve animasyonları hazırlayabilen kişilerdir. Son olarak bazı temel kavramlar anlatıldı. Mevzuat, öğrenci özellikleri, öğretim programı, öğretim yöntemleri, web 2.0, öğretim materyalleri, öğretim ortamı, ölçme ve değerlendirme, mesleki gelişim, mikro öğretim gibi. Mevzuat, böteye dair yayımlanmış olan yürürlükteki hukuki metinleri ifade eder. Öğrenci özellikleri, öğretim içeriğinin ve süreçlerin öğrenci özelliklerine uygun olması önemlidir. Öğretim programı, öğretimim planlı ve programlı bir etkinlik olduğunu söyler. Öğretim yöntemleri,öğretmenlerin alan bilgisinin yanında öğretimde yöntem ve teknik bilgisine de iyi derecede sahip olmaları beklenmektedir. Web 2.0, web teknolojileri açıklanır ve öğretimde yaygın olarak kullanılanlardan örnekler sunulur. Öğretim materyalleri, öğretimin materyallerle desteklenmesi gerektiğini söyler böylece derslerin anlaması daha kolaylaşır. Öğretim ortamı, öğretim hedefleri, içeriği ve süreçleri göz önünde bulundurulup tasarlanan özel ortamlardır. Ölçme ve değerlendirme, seviye tespiti, öğrenme düzeyi, başarının ölçülmesi gibi amaçlarla gerçekleştirilir. Mesleki gelişim, yeni teknolojiye öğretmenlerin her zaman ayak uydurması gereklidir bu yüzden mesleklerinde gelişimleri bu açıdan önem taşımaktadır. Mikro öğretim, öğretmen eğitiminde, mesleğe atanmadan önce öğretmen adaylarının yaşadıkları sınıfta öğretim deneyimi eksikliklerini giderme ve mesleğe geçişten önce öğretmenlik uygulama performansına yönelik geribildirimler alabilmeleri için  önemlidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder